Pravice nebo levice – kudy a kam jedeme
Jiná situace nastává, když je cizokrajná země posuzována podle něčeho, co posuzovatel sám nevykonává, ale s čím se doma běžně doma sám či prostřednictvím svých potomků setkává. Tady bych na prvním místě jmenoval systém školství a vzdělávání vůbec. A v tomto případě je nejčastějším výsledkem takového srovnání totální odsouzení celého našeho systému škol od základních až po univerzity. S obdivem náš občan vzhlíží k tomu, jak třeba žáky klasifikují ve školách jinde ve světě, jak je nechávají bez biflování vyňatých slov a násobilky krásně rozvíjet osobnost dítěte.
Ale nastane i situace, kdy domorodý posuzovatel cizokrajných zvyklostí najednou váhá, zda cizinu v konkrétním případě odsoudit či obdivovat. Jako nejnázornější příklad mě napadá pravo- či levostranný způsob dopravy. Ono je vážně krajně obtížné se rozhodnout, zda je optimální ten způsob, kterým se jezdí vlevo v jedné spřátelené anglojazyčné zemi, či způsob právě opačný v ještě větší zemi se stejným úředním jazykem.
A zde bych si dovolil trochu osvěty, abych čtenářům tuto rozpolcenost světa objasnil. I když to je z historického hlediska velice nesnadné, protože nějaký dokument o stanovení pravěkého systému silniční a městské dopravy buď vůbec nikdy neexistoval, nebo se do dnešních dnů nezachoval. Ale z různých pramenů lze dovodit, že převážná většina světa kdysi jezdila vlevo. Vysvětluje se to třeba tím, že většina rytířů byli praváci, a tudíž na koně nasedali z jeho levé, tedy dopravně nefrekventované strany. A potom i při jízdě potřebovali mít volný prostor po pravé ruce pro případnou akci svého meče.
Z historických materiálů je tedy celkem jasné, že většina světa ještě v první polovině 18. století jezdila vlevo. A zdá se být nepochybné, že podstatný vliv na to měla Anglie, která svůj vliv a smysl pro pořádek uplatňovala nejen na svém území, ve svých koloniích ale také v mnoha dalších sférách zájmu. A právě osvobozování od anglického vlivu mělo v mnoha případech zásadní vliv na změnu provozu na pravostranný. Vůbec největší impuls evropskému a následně světovému cestování vpravo asi dala Francouzská revoluce, právě jako výraz vzdoru proti všemu anglickému. Oficiálně byla povinnost jízdy vpravo ve Francii zavedena už v roce 1794. A jak se francouzský vliv prostřednictvím Napoleona dostával postupně do mnoha zemí Evropy, dostával se tam i francouzský způsob jízdy po vozovkách. Stranou dočasně zůstávaly hlavně země, kterým se Napoleon z nějakého důvodu více či méně vyhnul – tedy například Británie, zčásti Rakousko-Uhersko, Portugalsko. Sice bez Napoleona, ale jako výraz odporu proti bývalé britské koloniální nadvládě, přecházely postupně i severoamerické státy na pravicové dopravní pozice.
Zajímavé z tohoto hlediska bylo Rakousko-Uhersko. Čechy, Uhry a balkánské země jezdily nadále tradičně vlevo, ale samotné Rakousko bylo dopravně nejednotné. Přesně po čáru, kam v roce 1805 došel Napoleon, se jezdilo vpravo, ve zbytku země vlevo. Sjednocení zavedl až Hitler, který v roce 1938 Rakousko připojil k Německu, a prakticky přes noc se doprava sjednotila se zbytkem Německa vpravo.
V této souvislosti se občas uvádí, že jediná prospěšná věc, kterou udělal Hitler pro naši zemi, bylo bleskové převedení dopravy na pravosměrnou. Je to ale pravda pouze zčásti. Československo se už v roce 1926 v rámci dodatku k Pařížské úmluvě zavázalo, že změnu směru dopravy zavede do pěti let. Ale jak už to u nás bývalo (a stále ještě je) zvykem, termín splněn nebyl. Až opatřením Národního shromáždění ze dne 10. listopadu 1938 bylo stanoveno, že změna bude zavedena k 1. květnu 1939. Takže Hitler 17. března 1939 československou byrokracii jen o kousek předběhl. Samozřejmě ale bylo místo, na které i Hitler byl krátký – a to byla Praha. Po špatných zkušenostech z Vídně byl Praze povolen odklad do 26. března, aby bylo možné provést úpravy výhybek, vozů, zastávek a dalších zařízení tramvajové a autobusové dopravy. Radikální změna přes všechny pesimistické předpovědi podle dobových informací proběhla vcelku organizovaně a s minimem dopravních nehod.
A od té doby patříme ke světové pravici, aspoň co se silniční dopravy týká. A připadá nám spíš divné, že tomu je někde ve světě ještě naopak. Ale nenechme se mýlit – podle internetových informací se vpravo jezdí ve 164 zemích a opačné přesvědčení vyznává ještě 75 států světa. Což nijak nevylučuje, že se lidstvo zase po čase vrátí (aspoň dopravně) na levici.
Rudolf Votruba
Únorové aktuality - vlnění, Viagra a požár
Nejspíš také sledujete, co se kolem nás doma i ve světě děje. Sleduji i já, i když povětšinou s nechutí a odporem. Připadá mi to jako dialog němých s hluchými. Počínaje naší obcí, přes parlament a vládu tohoto státu až po EU.
Rudolf Votruba
Jakobýni v Čechách
Kdo ve škole dával pozor v hodinách dějepisu, určitě si něco zapamatoval o francouzských jakobínech. Jen pro připomenutí – byli to ti přívrženci Francouzské revoluce, kteří se trvale hlásili k ideálům volnosti, rovnosti, bratrství a usilovali o republikánské uspořádání, i v případě, kdy nebyli členy žádné politické organizace.
Rudolf Votruba
Jeden blbec na každé ministerstvo
Býval jsem ve své pracovní kariéře úředníkem z povolání. A ještě předtím jsem byl vojákem z povolání, což je vlastně také státní zaměstnanec. Proto se zájmem sleduji, jak se odpovědně, důkladně a svědomitě připravuje zákon o státní službě. On už se takhle důkladně připravoval hned po roce 1989, dobře si pomatuji předsedkyni odborového svazu státních zaměstnanců, která nás tehdy informovala, že zákon už je na spadnutí. A od té doby spadá a spadá. A když Brusel dopustí, snad i spadne.
Rudolf Votruba
NEJABSURDNĚJŠÍ POPLATKY
Také sledujete se zájmem diskuzi o bankovních poplatcích? Je přece zajímavé, že zatímco v celém světě banky krachují, u nás až na výjimky rozkvétají a zvyšují zisky.
Rudolf Votruba
Chtěli byste si dopisovat s číňanem čínsky?
I když čínsky nejspíš neumíte ani mluvit, natož psát, odedneška si klidně můžete s číňanem dopisovat čínsky. Umožní Vám to nový vynikající překladač GOOGLE, který umí vzájemně překládat mezi 23 jazyky oběma směry. Čínštinu nejspíš moc nevyužijete, ale přeložit si internetovou stránku například z angličtiny, to už se může hodit.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci
Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“
Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...
Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí
Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 23425x
Přes pokročilý důchodový věk věřím v možnosti a sílu Internetu.
A proto jsem na tomto blogu.
Více na: www.sazena.eu